SproetSBus

De grote gele bus

VW Syncro

De bus is van oorsprong een Volkswagen Transporter 16 turbo diesel Syncro uit 1989. Hij is met de kleur wit van de band gelopen en door NUON direct reflecterend geel gespoten. Wij hebben de bus 2005 geel/wit geverfd. De bus is door VW afgeleverd met een sper voor en achter.

Er zijn van dit type bus maar ongeveer 14.000 exemplaren gebouwd. Het verhaal gaat dat diverse NAVO-landen opzoek waren naar een vervanger voor de Land Rover. Volkswagen was met de Syncro bus in de race voor een aanbesteding. Helaas voor Volkswagen hebben de meeste landen voor de Mercedes G-wagen gekozen.

Meer informatie over de bus kun je vinden hier, hier en hier.

Gele bus

Wij hebben de bus gekocht in mei 2003 met 15.000 km op de teller (!). We zijn er direct mee naar Bosnië gereden om mee te doen aan een kunstfestival in Mostar. Later die zomer is hij nog diep Noorwegen in gestuurd. Het bleek een ideaal reisvoertuig totdat we (gelukkig in Nederland) tot stilstand kwamen met een scheur in de krukas. We hebben dat laten repareren door een garage in Alkmaar voor €1.600,00. Een van de zwakke plekken van de VW Transporter met de 1600 turbo diesel motor is dat de motor eigenlijk iets te klein is voor de zware bus. Niet veel later gaf de motor helemaal de geest in de Zuid Frankrijk. Olie en water hadden zich vermengd.

Al ons geld bij elkaar gesprokkeld en bij Delta Revisie op Texel een nieuw gereviseerde 1900 td motor (AAZ) in de bus laten zetten. Met grote 16" wielen en een oliekoeler was de bus klaar voor een lange reis naar Kroatië. Eindelijk konden wij de vrachtauto's passeren!

De bus had drie zitplaatsen en dat werd te weinig met de geboorte van onze tweede dochter. We hebben de bus om laten keuren van bestelbus naar camper. Via Marktplaats een keuken en hefdak gevonden en met hulp van bevriend kunstenaar ingebouwd.

Toekomst

We hebben de bus gekocht om er lange reizen mee te maken, maar dat doen we de laatste jaren te weinig. We gebruiken de auto vooral als boodschappenauto en bestelbus. Tevens wonen we sinds de laatste vier jaar in Bergen aan Zee en zien de bus door de zoute zeelucht schrikbarend snel achteruitgaan.

We hebben besloten dat de bus naar weer moet worden gebruikt waar hij voor is bedoeld; als reiswagen. Daarom zoeken we een nieuwe eigenaar voor de bus die hem gaat vertroetelen en mee uit reizen neemt.

The good

  • Aan de bus is de laatste tien jaar alleen door René Vis van Delta Revisie gesleuteld. Geen prutswerk dus!
  • 1900 (AAZ) turbo diesel in top conditie. Ongeveer een ton gelopen.
  • 16" originele Syncro velgen (http://www.busman.be) met stoere Goodrich AT banden.
  • Oliekoeler, daardoor blijft de bus mooi op temperatuur.
  • Stuurt en rijdt heel lekker. We gebruiken de bus dagelijks.
  • Camperkenteken: Je mag met deze bus gewoon Amsterdam nog in. Wij slapen met z'n vieren ruim in de bus. De bus is heel onopvallend. Je kunt dus op een parkeerplaats slapen. Handig, mooi en slim gordijntjes systeem.
  • We gebruiken de bus als daily driver. Je kunt er zo mee weg. Onderaan de pagina vind je een filmpje van een koude start met de bus.
  • Goede syncro.
  • Nieuwe originele (Duitse) turbo.
  • Goede accu en dynamo.
  • De bus is verder vrij origineel. Er is niet aan geprutst.
  • Alle onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar.

The bad

  • Bus is in mei 2017 28 jaar oud en dat is te merken aan allerlei kleine mankementjes.
  • Oud tentdoek, moet eigenlijk worden vervangen.
  • Oude bestuurdersstoel. Mag wel worden vervangen.
  • Dakraampje van klapdak is niet in goede staat.
  • Kruiskoppelingen tussen de aandrijfas zijn na 27 jaar vastgelopen. Deze zijn besteld en worden gemonteerd door Delta Revisie

The ugly

  • De bus heeft een snor: Roest op de bekende plek bij de voorbumper.

Update

  1. Er druppelen steeds nieuwe foto's binnen op deze pagina ;-)
  2. Filmpje toegevoegd van de koude start.
  3. Toegevoegd foto's motor en turbo.
  4. Toegevoegd foto's interieur.
  5. Bus is inmiddels onderweg naar Iowa, USA.
Zo hebben we de bus gekocht, reflecterend geel.
Ontroesten en kitten van de lasnaden.
We letten op de details!
Nieuwe lak
Nieuwe lak
Kamperen langs de kant van de weg in Oostenrijk
Kamperen in Slovenië
Koppelingskabel gebroken
Met Syncronauten op pad
Laatste dagen als bestelbus
Waar zagen we het gat in het dak?
Gat in het dak
Hefdak zit er op!
Hefdak zit er op!
Bij de RDW omkeuring tot camper
Genieten in de bus
Hefak open en kamperen maar!
Ook zeven meter masten kunnen we vervoeren
De bus mag 2000 kilo trekken
Speelparadijs
Multifunctioneel interieur
Aan de bus is de laatst tien jaar alleen gesleuteld door René Vis van Delta Revisie te Texel
De eigenaar en zijn bus
Stoney Cars
Klusbus
De mooie bus
In afwachting van de ANWB met kapotte turbo
Oud en nieuw
Reisbus
Als de brandweer
AAZ
AAZ
Nieuwe turbo
Bestanden: 
28 feb 2017 - Kleurplaten
23 sep 2016 - Kindermuziekfestival
3 mei 2016 - Amsterdam Backdoor
23 nov 2015 - Walter Vree
23 nov 2015 - Lezen is leuk!
23 nov 2015 - Pizzataxi
23 nov 2015 - Netgroen
23 nov 2015 - De weg en de bestemming
23 nov 2015 - Cartooneren SIS
23 nov 2015 - Housekrant
23 nov 2015 - Sinterklaas is jarig
23 nov 2015 - My Comment Festival 2015
30 sep 2015 - Krant in de klas
28 sep 2015 - Vrolijk kerstfeest
28 sep 2015 - Plantagedok
28 sep 2015 - Theatertent met spiegel
28 sep 2015 - ABN AMRO P-Card cartoons
28 sep 2015 - Website voor Roos
28 sep 2015 - Magic Touch of the Dutch
28 sep 2015 - Papalagi
11 mei 2015 - Syncro
11 mei 2015 - Vekamaf
6 apr 2015 - Devil's Harvest
26 Mar 2015 - Zuid Afrika
26 Mar 2015 - Fast Facts
26 Mar 2015 - Dutch Green Company
26 Mar 2015 - Job Versteeg
26 Mar 2015 - Gasten
26 Mar 2015 - Anneliesje
26 Mar 2015 - Spitsuur
26 Mar 2015 - Asterios Polyp
26 Mar 2015 - Moderne Swarte
26 Mar 2015 - Jimmy Corrigan
26 Mar 2015 - Kick Kids!
26 Mar 2015 - Cafe van de toekomst
26 Mar 2015 - Agroparken
26 Mar 2015 - Politie
25 Mar 2015 - Optocht
25 Mar 2015 - Mooi stel
24 Mar 2015 - Voedingsgeneeskunde